Bild: Grundutbildning i Motiverande Samtal (MI) i Lycksele, hösten 2012
Motiverande
Samtal, MI (Motivational Interviewing) är ett sätt att samtala med individen
baserat på ett individcentrerat förhållningssätt där målsättningen är att
stimulerar till positiv förändring genom att locka fram och förstärka personens
egen motivation. (fri översättning efter Miller & Rollnick, upphovsmännen
till MI)
MI har stark
evidens i alla typer av livsstilsförändringar, men också i andra typer av
samtal.
MI fungerar
såväl i det korta som långa samtFör närmare information och upplysning kontakta mig!en är densamma oavsett om man
samtalar med barn, vuxna eller äldre och oavsett ämne. Förhållningssättet i MI
passar i alla möten med människor.
MI används idag inom hälso och sjukvård, tandvård, skola, socialtjänst, arbetsförmedling, försäkringskassa, rehab, habilitering, psykiatri, chefsutveckling m fl områden.
MI används idag inom hälso och sjukvård, tandvård, skola, socialtjänst, arbetsförmedling, försäkringskassa, rehab, habilitering, psykiatri, chefsutveckling m fl områden.
I
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för hälso och sjukvårdens arbete med
förebyggande av ohälsa förespråkas MI som en evidensbaserad samtalsmetod.
Utbildningar i MI
Jag "skräddarsyr" utbildningar efter det behov som uppdragsgivaren har. Alltifrån korta föreläsningar, introduktionsutbildningar (1-3 timmar) och halvdagar till grundutbildningar på 2-3 dagar (se exempel nedan).
Oftast arrangerar uppdragsgivaren utbildningen med lokal, inbjudan mm, men jag arrangerar också egna eller samarrangerade utbildningar med MI-utbildarna. (håll utkik på fliken "utbildningar").
Grundutbildning med 2 eller 3 dagar är intygsberättigat!
Utbildningar i MI
Jag "skräddarsyr" utbildningar efter det behov som uppdragsgivaren har. Alltifrån korta föreläsningar, introduktionsutbildningar (1-3 timmar) och halvdagar till grundutbildningar på 2-3 dagar (se exempel nedan).
Oftast arrangerar uppdragsgivaren utbildningen med lokal, inbjudan mm, men jag arrangerar också egna eller samarrangerade utbildningar med MI-utbildarna. (håll utkik på fliken "utbildningar").
Grundutbildning med 2 eller 3 dagar är intygsberättigat!
Exempel på innehåll grundutbildning
och fördjupningsdag (utbildningsdagens upplägg kan förändras något för att
anpassas till gruppens kunskaper och erfarenheter).
Dag 1 -
Grundutbildning
Förmiddag
- Presentation/erfarenheter av MI/förväntningar av utbildningen
- MI historik – forskning/evidens – vad är det som gör att MI har stark evidens i många typer av samtal?
- MI i teorin – genomgång av MI:s ”viktigaste instrument” - förstärks av övningar
- MI-anda / 0-10 skalfrågor / ambivalenskors / samtalsteknik – hur kan vi använda det i vår profession?
Eftermiddag
- Fortsatt grundläggande övningar för att slipa
"instrumenten" i MI
- Feed-back och diskussioner
Dag 2 – Grundutbildning
Förmiddag + eftermiddag
- Reflektioner från gårdagen
- Hur bemöta motstånd?
- Videofilm med exempel på MI-samtal
- Fortsatta pedagogiska övningar med syfte att ”knyta ihop säcken” och använda allt vad MI har att erbjuda. (Övningarna sker i grupper om 4 där fallen man arbetar med är så nära ens egen professionella verklighet som möjligt)
- Feed Back och diskussion
Uppgift inför uppföljningsdagen:
- Deltagarna får i uppgift att fram
till uppföljningsdagen träna alla momenten i MI. Analysera vad är det som gör
att samtalet kändes bra, vad är det som gör att det kändes mindre bra.
- Till uppföljningsdagen ska
deltagarna ha med sig minst 1 fallbeskrivning där de känner att MI fungerat och
1 fallbeskrivning där det fungerat mindre bra.
Syfte med grundutbildningen dag 1 +
2:
Att ge en god kunskapsgrund om MI genom både teori samt övningar. Att motivera, entusiasmera och ge deltagarna trygghet i att kunna använda MI i det dagliga arbetet, både vad gäller förhållningssätt eller att stötta personer i motivationsarbete.
Att ge en god kunskapsgrund om MI genom både teori samt övningar. Att motivera, entusiasmera och ge deltagarna trygghet i att kunna använda MI i det dagliga arbetet, både vad gäller förhållningssätt eller att stötta personer i motivationsarbete.
Dag 3 –
uppföljning/fördjupning (ca 3-5 månader efter grundutbildning dag 1+2)
Förmiddag
- Deltagarnas egna reflektioner och
erfarenheter sedan sist .Under denna rubrik kommer även viss repetition
och fördjupning av MI att ske.
- Fallbeskrivningar
- Motstånd – fördjupning av kunskaperna kring hur vi bemöter motstånd enl MI
Eftermiddag
- Videofilm med demonstration av hur man
använder MI vid motstånd
- Träning MI i grupper om 4 – deltagarna får möjlighet att med hjälp
av sina kolleger på ett pedagogiskt sätt ta sig an de reella
fallbeskrivningar de beskrivit som ”svåra” eller de samtal som de
förväntar sig bli ”svåra” i sin profession.
- Feed back och diskussion
- Utdelning av intyg
Syfte med uppföljningsdag 3:
Att ge deltagarna
ytterligare kunskaper och trygghet att använda MI i det dagliga arbetet. Att
träna de färdigheter som deltagarna själva känner att de behöver träna på. Att
deltagarna får tips och råd till den
egna utvecklingen av sin MI.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar